POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W PRZEDSZKOLU |
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA ORGANIZOWANA
W PRZEDSZKOLU
Co to jest pomoc psychologiczno - pedagogiczna?
Są to działania podejmowane przez nauczycieli i specjalistów na terenie przedszkola w celu zapewnienia dziecku optymalnych warunków do rozwijania jego umiejętności. Aby właściwie skierować pomoc nauczyciele prowadzą systematyczne obserwacje pedagogiczne, na podstawie których określają zakres pomocy potrzebnej danemu dziecku. Logopeda przeprowadza natomiast przesiewowe badania mowy i kwalifikuje dzieci wymagające wsparcia w zakresie rozwoju mowy.
Dzieci wykazujące pewne trudności zostają objęte działaniami opracowanymi indywidualnie do ich potrzeb i dostosowanymi do możliwości.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest bezpłatna i dobrowolna.
Skąd rodzic ma wiedzieć, że jego dziecko potrzebuje dodatkowej pomocy?
Informacje na temat trudności i/lub uzdolnień dziecka przekazuje ustnie lub pisemnie rodzicowi nauczyciel niezwłocznie po ich zaobserwowaniu. Podobnie odbywa się przepływ informacji z zakresu rozwoju mowy – nauczyciele lub specjaliści PPP, po przeprowadzeniu badań pilotażowych przekazują rodzicowi informację o potrzebie zgłoszenia się do logopedy.
W jaki sposób nauczyciele i specjaliści udzielają dziecku wsparcia w rozwijaniu umiejętności i przezwyciężaniu trudności?
Nauczyciele na podstawie obserwacji pedagogicznych identyfikują trudności i/lub predyspozycje danego dziecka. Podczas bieżącej pracy w grupie nauczyciel dostosowuje wymagania do możliwości dziecka. Stopniowo podnosi poziom trudności proponowanych zadań, dzięki czemu wpływa na poprawę umiejętności w tym zakresie. Nauczyciele przekazują również rodzicom swoje obserwacje i zachęcają do kontynuowania pracy w domu.
Zajęcia logopedyczne i terapii pedagogicznej są prowadzone w przedszkolu w określonych dniach tygodnia. Każde dziecko objęte wsparciem ma ustalony stały dzień i godzinę ćwiczeń.
Czemu muszę iść z dzieckiem do Poradni?
Zdarzają się sytuacje, gdy pomoc pedagogów pracujących w przedszkolu jest niewystarczająca. Wówczas prosimy rodziców o wizytę w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej. Dzięki takiej konsultacji rodzice otrzymują pełniejszą wiedzę o dziecku. Możemy wówczas lepiej pomagać. Dla niektórych dzieci konieczne jest uczęszczanie na zajęcia specjalistyczne do Poradni np. terapia integracji sensorycznej, rozszerzona terapia logopedyczna.
Czy pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest skierowana jedynie do dzieci?
Dzieci są głównymi adresatami pomocy psychologiczno - pedagogicznej, jednak aby działania wspomagające były efektywne należy włączać w nie również rodziców i nauczycieli.
POMOC DLA RODZICÓW (nauczyciel - rodzic, dyrektor – rodzic, specjalista - rodzic)
POMOC DLA NAUCZYCIELI (nauczyciel - nauczyciel, nauczyciel - dyrektor, nauczyciel - specjalista)
Ile czasu dziecko będzie objęte pomocą psychologiczno - pedagogiczną?
Udzielanie pomocy trwa do czasu, gdy dziecko wyrówna prezentowane wcześniej trudności - nauczyciele dokonują ciągłej obserwacji przyrostu umiejętności. Zajęcia logopedyczne natomiast są prowadzone do chwili, gdy dziecko utrwali nowe umiejętności i jego mowa będzie zgodna z normą dla danego wieku.
Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele i logopeda oceniają przebieg rozwoju dziecka. Jeśli jakieś umiejętności odbiegają od normy dla danego wieku, wówczas nauczyciele i logopeda we współpracy z rodzicami podejmują działania mające na celu wyrównywanie trudności dziecka lub wspieranie jego predyspozycji.
Rozpoczęcie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej może odbyć się również na wniosek m.in.: rodziców dziecka, dyrektora przedszkola, nauczyciela, specjalisty pracującego z dzieckiem, poradni, pomocy nauczyciela, pracownika socjalnego, kuratora sądowego itd.
W jakim celu udzielamy pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolu:
Z czego może wynikać potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną:
W jakiej formie udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu:
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne. Udział dziecka w proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest możliwe po udzieleniu pisemnej zgody rodziców.
PROCEDURA UDZIELANIA POMOCYPSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJW PRZEDSZKOLU
Podstawa prawna:
|
Ta strona używa cookie m. in. w celach statystycznych. Dowiedz się więcej na ich temat i o zmianie ustawień w przeglądarce.
Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.