PRAWA I OBOWIĄZKI Z „KODEKSU ZACHOWAŃ PRZEDSZKOLAKA”
Dzieci mają specjalne uprawnienia przyznane mu przez prawo, które mają mu zapewnić odpowiednie warunki życia, pełny rozwój osobowości, a także możliwości pozytywnej samorealizacji swojego losu.
ZABIEGAMY BY WYCHOWANEK STOSOWAŁ SIĘ DO NORM I ZASAD :
- Bawimy się zgodnie.
- Pomagamy sobie nawzajem.
- Jesteśmy uprzejmi.
- Szanujemy siebie i innych.
- Słuchamy poleceń dorosłych.
- Dbamy o książki i zabawki.
- Dbamy o czystość i porządek w sali i łazience.
- Szanujemy pracę kolegów innych osób.
- Okazujemy swoje uczucia i emocje.
- Wyrażamy własne potrzeby.
ZABRANIA SIĘ :
- wyrządzania krzywdy innym
- wyśmiewania się z innych
- przezywania koleżanek i kolegów z grupy
- przeszkadzania innym w zabawie
- niszczenia wytworów pracy rówieśników
- krzyczenia, hałasowania
- biegania w sali zajęć, niszczenia zabawek i innych przedmiotów.
W NASZYM PRZEDSZKOLU DZIECKO MA PRAWO DO:
- szacunku i indywidualnego tempa rozwoju,
- swobody myśli, sumienia i wyznania,
- prosić o to czego chce, ale nie żądać tego,
- podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje,
- uczestniczyć we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole,
- przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo,
- zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować,
- popełniać błędy i zmieniać zdanie,
- odnosić sukcesy,
- do swojej prywatności, samotności i niezależności,
- do nienaruszalności cielesnej,
- do snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje
- zdrowego żywienia, gdy jest głodne i spragnione,
- do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego,
- znać swoje prawa i korzystać z nich,
- spokoju i samotności, gdy tego chce,
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
- wspólnoty i solidarności w grupie,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
- pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
- doświadczania konsekwencji swojego zachowania.
NASZ WYCHOWANEK MA OBOWIĄZEK :
- postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,
- stosować normy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych,
- dbać o bezpieczeństwo, zdrowie swoje oraz kolegów,
- przestrzegać zasad obowiązujących w grupie ,
- respektować polecenia nauczyciela,
- utrzymywać porządek wokół siebie,
- sprzątać zabawki po skończonej zabawie,
- nie przeszkadzać innym w zabawie,
- dbać o swój higienę osobistą oraz estetyczny wygląd,
- wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków,
- nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom,
- szanować godność i wolność drugiego człowieka,
- informować nauczyciela o zagrożeniach i własnych sytuacjach trudnych.
Dzieci w naszym przedszkolu otrzymują precyzyjne określenie norm i zasad co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując „Kodeks zachowań przedszkolaka” staraliśmy się zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
FORMY NAGRADZANIA :
- pochwała indywidualna
- pochwała wobec grupy
- pochwała przed rodzicami
- dostęp do atrakcyjnej zabawki
- dyplom uznania
- drobne nagrody rzeczowe, np. emblematy uznania, znaczki
NAGRADZAMY ZA :
- stosowanie ustalonych zasad i umów
- wysiłek włożony w wykonaną pracę
- wywiązanie się z podjętych obowiązków
- bezinteresowną pomoc innym
- aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola
Ustalenie norm postępowania wiąże się z konsekwencjami za brak podporządkowania się im.
FORMY ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH ZA NAGANNE POSTĘPOWANIE WYCHOWANKÓW :
- upomnienie słowne indywidualne,
- upomnienie słowne wobec grupy,
- poinformowanie rodziców o przewinieniu,
- odsunięcie od zabawy,
- zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji,
- rozmowa z dyrektorem.
UPOMNIENIA STOSUJEMY ZA :
- nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu,
- stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych,
- zachowania agresywne i aroganckie,
- zniszczenie wytworów pracy innych , ich własności,
- celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków.
|